Er du sikker på at du har lastet opp rett fil?
Sist oppdatert: 2025-04-27Når du henter ut rapporter og filer fra børsene er det viktig å være nøyaktig. Importfunksjonene er laget for helt bestemte rapporter, henter du ut en annen rapport vil du få en feilmelding under:

Det er flere årsaker til at du får feilmelding, de mest vanlige er:
1 - Du har ikke fulgt bruksanvisning på importsiden
På de forskjellige importsiden vil du finne en bruksanvisning som forklarer hvordan du henter ut riktig rapport. For noen børser er denne veldig detaljert, for andre er den mer overordnet. Om vi ber om at du henter ned Trading History, så vil ikke Order History fungere. Ber vi om Transaction history, så vil ikke Account Statement gå igjennom. Dette er bare eksempel. I bruksanvisningen finner du forklaring på hvilke rapporter du skal hente ut.
Du må følge oppskriften nøyaktig. Gjør du det vil du ikke få feilmelding ved import. Det sparer både deg også oss for irritasjon og unødvendig tidsbruk.
2 - Du har lastet ned riktig rapport, men i feil filformat
Noen børser tilbyr både rapporter i PDF og andre formater. Velger du PDF i stedet for Excel/CSV. så vil du ikke få importert rapporten.
3 - Rapporten er endret eller tuklet med
Rapporten må lastes opp til oss akkurat sånn du får den fra tjenesten. Laster du ned en fil og den åpnes i Excel, Numbers, Sheets eller et annet program, så vil dette ødelegge filformatet.
4 - Fila er pakket ut, eller pakket inn
Noe børser gir rapporter som komprimerte filer (ZIP). Med mindre det står noe annet i bruksanvisningen, så skal hele fila lastes opp som den er. Det samme gjelder om fila ikke er komprimert og du pakker den inn selv - dette vil også gi deg feilmelding.
5 - Børsen har oppdatert filformatet
Med ujevne mellomrom gjør børsene endringer på filformatet. Da må oppdatere importen hos oss for å støtte det nye filformatet. Dette oppdager og vi som regel selv, og det er sjelden du som bruker vil møte på dette problemet.